do not visit

Dziewięć przykładów plakatów: jak promować swój przekaz

Chcesz dotrzeć ze swoim przekazem do świata? Cóż, wyjmij to ze swojego smartfona! Na długo przed pojawieniem się powiadomień w mediach społecznościowych i cyfrowych zaproszeń, istniały dobre, staroświeckie plakaty, które rozpowszechniały informacje na szeroką skalę. Pomimo wprowadzania nowych technologii, plakaty pozostawały głównym środkiem promocji w kampanii, wzmacniania nastrojów lub reklamowania wydarzeń wśród szerszej publiczności.

Jako nośnik w formie papierowej, który można umieścić na zewnątrz obiektu, w popularnych węzłach komunikacyjnych lub w lokalnych firmach, plakaty są niezwykle przystępne cenowo i można je w dużym stopniu dostosować. Jeśli szukasz nowych pomysłów na to, żeby podzielić się swoim przesłaniem ze światem, zapoznaj się z tymi wskazówkami dotyczącymi kreatywnego projektu plakatu — wraz z dziewięcioma przykładami plakatów — i zainspiruj się!

Co warto zapamiętać z tego artykułu:

  • Plakaty to jedne z najbardziej powszechnych i niedrogich materiałów marketingowych służących do rozpowszechniania przekazów, reklamowania marki i promowania wydarzeń.

  • Dobry projekt plakatu musi zawierać prosty tekst, przyciągające wzrok elementy graficzne, efektywne użycie kolorów i czcionek oraz właściwe wykorzystanie białej przestrzeni.

  • Popularnymi przykładami plakatów są plakaty kampanijne, plakaty promujące wydarzenia, plakaty koncertowe, plakaty filmowe i plakaty szkolne.

Co składa się na dobry projekt plakatu?

good example poster design

Niezależnie od tego, czy zauważysz je czekając na autobus na przystanku, czy wchodząc do ulubionej sali koncertowej, plakaty są wszędzie — i nie bez powodu! Plakaty to prosty i niedrogi sposób na promocję. Ale co sprawia, że projekt plakatu jest dobry ? Mówiąc najprościej, dobry plakat musi uwzględniać odbiorców i cel, mieć jasny przekaz i odpowiednio wykorzystywać białą przestrzeń.

Prawdopodobnie nie chcesz jednak zadowolić się wyłącznie dobrym plakatem — możliwe, że wolałbyś(-abyś) kreatywny projekt plakatu! Kreatywny plakat dobrze wykorzystuje białą przestrzeń nośnika (obszar wolny od obrazów lub tekstu), aby wyróżnić przyciągające wzrok elementy wizualne, takie jak wysokiej jakości ilustracje. Przykłady kreatywnych plakatów wyróżniają się również skutecznym wykorzystaniem zarówno kolorów, jak i typografii, co wyjaśnimy bardziej szczegółowo poniżej.

Jak promować swoje przesłanie na plakacie

Istnieją niezliczone przykłady plakatów, które w kreatywny sposób promują określone przesłanie, od informacji o nadchodzących wystawach sztuki i koncertach rockowych, po unikatowe kampanie turystyczne i infografiki. Teraz, gdy znasz już tajniki dobrego projektu, nadszedł czas, aby omówić jak go stworzyć. Skorzystaj z tej listy kontrolnej, aby wypromować swój przekaz, uwzględniając osiem elementów skutecznego projektu plakatu.

1. Wybierz temat. Zanim zaczniesz zastanawiać się nad pomysłami na projekt, zdecyduj, jaki styl ma mieć twój plakat. Przykładowo, możesz przyjąć styl graficzny, z odważnymi kształtami i grafiką, albo zdecydować się na styl fotograficzny, z wysokiej jakości zdjęciami.

2. Wybierz paletę kolorów. Dobrany przez ciebie schemat kolorów będzie odzwierciedlał ogólny klimat twojego plakatu. Podczas gdy paleta neutralnych odcieni będzie obejmowała uspokajające kolory, takie jak kremowe biele i delikatne brązy, Inspirowana Bauhausem paleta kolorów będzie zawierała bardziej ekscytujące, wyraziste kolory.

3. Sformułuj przekaz. W zależności od celu plakatu należy podać kluczowe informacje, takie jak chociażby data wydarzenia. Musisz także dołączyć zachęcające wezwanie do działania, tzw. call to action (CTA), lub słowa opisujące działanie, którego ma się podjąć czytelnik, np. zakup biletu na wydarzenie.

4. Wybierz obraz w tle. Niezależnie od tego, czy wybierzesz realistyczne zdjęcie, czy przyciągającą wzrok ilustrację graficzną, wybrany obraz w tle musi być wysokiej jakości. Wszelkie obrazy użyte w projekcie plakatu muszą również mieć możliwość skalowania, aby można je było prawidłowo wydrukować w dużym rozmiarze.

5. Eksperymentuj z typografią. Typografia odnosi się do stylów i rozmiarów czcionek użytych w słowach wydrukowanych na plakacie. Pogrubione czcionki idealnie nadają się do przyciągnięcia uwagi, ponieważ są czytelne z dużej odległości. Unikaj zabawnych czcionek, które są trudne do odczytania (nawet z bliska).

6. Ustal punkt skupienia. Centralnym punktem plakatu jest miejsce, do którego chcesz skierować uwagę czytelników. Możesz mieć tylko jeden główny punkt centralny, więc mądrze będzie użyć elementów projektu, takich jak kontrastujące ze sobą kolory i pusta przestrzeń, aby podkreślić kluczowe informacje na swoim plakacie.

7. Wybierz rozmiar plakatu. Bardzo ważne jest wcześniejsze zastanowienie się gdzie plakat zostanie powieszony, aby zdecydować o jego ostatecznym rozmiarze. Częstym błędem jest wybranie zbyt małego plakatu, który nie tylko może wyglądać głupio po wydrukowaniu i powieszeniu, ale może również mieć bardzo mało miejsca na ważne szczegóły.

8. Utwórz szablon plakatu. Po opanowaniu powyższych komponentów możesz zacząć wykorzystywać swoje ulubione przykłady plakatów do tworzenia szablonów, które upraszczają proces projektowania! Szablony eliminują potrzebę zgadywania pewnych rzeczy podczas kreatywnego projektowania plakatów, oszczędzając tobie wielu godzin pracy.

Szablony plakatów i przykłady plakatów, których możesz użyć już teraz

Chcesz projektować kreatywne plakaty? Sprawdź te dziesięć przykładów plakatów, których możesz użyć już teraz do inspiracji!

Plakaty reklamowe i promocyjne

Jeśli chodzi o przykłady plakatów, materiały reklamowe i promocyjne należą do najpopularniejszych — a to dlatego, że są skuteczne! Plakaty reklamowe używają odważnego języka i wyrazistych kolorów, aby dotrzeć z przekazem marki do docelowej grupy odbiorców. Zwykle zawierają wezwanie do działania (CTA), takie jak „skontaktuj się z nami” albo „kup teraz”, aby zachęcić czytelników do interakcji z promowaną marką.

Przykład:

Ten plakat promujący wystawę sztuki jest doskonałym przykładem tego, jak łączyć odważne kroje pisma z wyrazistymi kolorami, aby szybko przyciągnąć uwagę czytelnika. Wybór kolorów i użycie emotikonów wywołuje uczucie ekscytacji i wskazuje na nowoczesny lub młodzieńczy styl artystyczny. Projektant wykorzystał białą przestrzeń, aby zwrócić uwagę czytelnika na najistotniejsze informacje: nazwę i miejsce wydarzenia.

Plakaty kampanijne

Kampania to zorganizowane działania mające na celu osiągnięcie określonego celu. Kiedy widzisz słowa „plakat kampanijny” i automatycznie zakładasz, że plakat promuje kandydata na rządowe stanowisko, niekoniecznie się mylisz. Jednak plakaty kampanijne mogą również inspirować odbiorców do podjęcia innych działań w celu osiągnięcia celu, takich jak odwiedzenie określonego miejsca docelowego lub firmy.

Przykład:

Example of Campaign Posters

Jak widzisz, po obejrzeniu powyższych przykładów plakatów, nie wszystkie plakaty kampanijne muszą dotyczyć polityki. Ten plakat zatytułowany Zakochany w Argentynie wykorzystuje mocną kolorystykę i zabawne obrazy, aby zachęcić czytelników do doświadczenia przyrody, piłki nożnej i kultury (takiej jak wino i taniec) podczas wizyty w Argentynie.

Plakaty promujące wydarzenia

Plakaty promujące wydarzenia to jedne z najczęstszych przykładów plakatów, z którymi stykasz się na co dzień. Te plakaty są najskuteczniejsze wtedy, kiedy najważniejszym szczegółom poświęcona jest odpowiednia ilość miejsca. Szczegóły, takie jak data wydarzenia, miejsce, w którym się odbędzie, i jego wydarzenia, to kluczowe elementy, które należy uwzględnić w projekcie plakatu. Projekt plakatu promującego wydarzenie może również zawierać wezwanie do zakupu biletów.

Przykład:

Event Posters (Example)

Ten Plakat z Wystawy Sztuki to doskonały przykład wykorzystania białej przestrzeni do zwrócenia uwagi odbiorców na ważne szczegóły. Czytelnicy mogą łatwo rozpoznać nazwę wydarzenia, datę i lokalizację w prawym górnym rogu. Towarzysząca tym treściom akwarelowa grafika również przyciąga wzrok, ale nie rozprasza.

Plakaty koncertowe

concert poster examples

Plakaty koncertowe to rodzaj plakatów promujących wydarzenie, które zwiększają świadomość na temat zbliżającego się wydarzenia muzycznego. Nic więc dziwnego, że skuteczne plakaty koncertowe mają kilka wspólnych elementów z odnoszącymi sukcesy plakatami eventowymi. Plakaty koncertowe muszą na przykład zawierać ważne informacje, takie jak data i godzina wydarzenia. Zawierają również wezwanie do działania, np. mówiące o tym kiedy i jak kupić bilety na koncert.

Przykład:

Example of Concert Poster

Ten przykład, Festiwal Muzyki Rockowej , to plakat, który zawiera wszystkie niezbędne elementy plakatu koncertowego i nie tylko. Wykorzystuje nazwę wydarzenia w połączeniu z rzucającą się w oczy grafiką gitary, będącą centralnym punktem plakatu. Dodatkowe informacje, takie jak rodzaj muzyki i opłata za wstęp na koncert, znajdują się na dole.

Plakaty z infografikami

Jak sama nazwa wskazuje, plakaty z infografikami łączą informacje tekstowe z obrazami w stylu graficznym. Skuteczne plakaty z infografikami wykorzystują proste i większe czcionki, dzięki czemu zapisane informacje są łatwiejsze do odczytania przez odbiorców. Plakaty z infografikami powinny również wykorzystywać wysokiej jakości obrazy lub ilustracje, aby po wydrukowaniu w dużym rozmiarze nie uległy pikselacji.

Przykład:

Infographic Posters (Example)

Jeśli szukasz kreatywnego plakatu, który przekazuje informacje w wyjątkowy sposób, nie szukaj dalej niż ten przykład plakatu z Odmianami Smacznych Piw . Projektant zastosował odważną, czytelną czcionkę dla tytułu i tekstu. Ponadto, proste obrazy wektorowe zachowają swoją ostrość, nawet w przypadku wydrukowaniu ich na plakatach w dużym formacie.

Plakaty naukowe

Plakat naukowy to rodzaj plakatu z infografiką, który tłumaczy popularne koncepcje naukowe przy pomocy łatwych do zrozumienia grafik. Jest więc rzeczą oczywistą, że wiele plakatów naukowych zawiera terminy techniczne i równania, które wymagają prostej, łatwej do odczytania typografii. Skuteczne plakaty naukowe wykorzystują proste czcionki i przejrzystą grafikę otoczoną odpowiednią ilością pustej przestrzeni.

Przykład:

Scientific Posters (Example)

Ten plakat naukowy Cirsium Canum to najlepsze połączenie czegoś łatwego do odczytania i przyjemnego do oglądania. Projektant wybrał proste zdjęcie, któremu nadano elegancki wygląd, dzięki zastosowaniu czerni i bieli. Nie wspominając już o tym, że typografia jest czysta, prosta i idealnie rozmieszczona dla szybkiego odczytania treści.

Plakaty filmowe

movie poster example

Podobnie jak plakaty promujące wydarzenia, plakaty filmowe promują zbliżający się pokaz lub premierę filmu. W związku z tym wiele plakatów filmowych zawiera ważne informacje, takie jak data premiery filmu lub cena biletu. Skuteczny plakat filmowy musi zawierać przyciągającą wzrok grafikę, aby przykuć uwagę większej publiczności, oraz nazwiska wszystkich znanych aktorów, którzy mogliby przyciągnąć widzów do obejrzenia filmu.

Przykład:

Movie Posters (Example)

Aby potrafić uchwycić najważniejsze elementy plakatu filmowego, spójrz na ten kreatywny plakat z filmu Narodziny Gwiazdy . Ponieważ to starszy film, plakat nie zawiera daty jego premiery. Zawiera jednak nazwiska dwóch znanych aktorów, którzy występują w filmie, oraz listę piosenek, które film spopularyzował, aby wzbudzić zainteresowanie.

Plakaty szkolne

Oprócz plakatów filmowych, które mogą być wypełnione po brzegi obrazami z filmu, plakaty szkolne są zwykle najbardziej kolorowymi i wizualnie ekscytującymi plakatami. Skuteczne plakaty szkolne nie zapominają o docelowych odbiorcach (dzieciach!), dlatego zawierają wesołe style czcionek i żywe ilustracje. Te typy plakatów zawierają zwykle mniej tekstu i wykorzystują krótkie wiadomości podparte wieloma obrazami.

Przykład:

School Posters (Example)

Powyższy plakat Dream Big Little One (Miej Wielkie Marzenia Mój Mały) jest idealnym przykładem plakatu szkolnego. Skutecznie wykorzystuje zabawne style czcionek, które jednak w dalszym ciągu są łatwe do odczytania przez najmłodszych. Poza tym, kreskówkowe planety i statki kosmiczne tworzą fantazyjny styl artystyczny, który jest zarówno inspirujący, jak i odpowiedni dla wieku szkolnego.

Plakaty z oprawą

Spośród wszystkich przykładów plakatów na tej liście, plakaty w ramkach są najbardziej luksusowe. Niezależnie od tego, czy jest to oprawiony plakat promujący wydarzenie, plakat z infografiką, czy plakat z obrazem , dodanie ramki natychmiast sprawia, że plakat wygląda bardziej profesjonalnie, a projekt plakatu nabiera charakteru. Aby oprawiony plakat wyglądał naprawdę luksusowo, wybierz ramę z ciemnego lub naturalnego drewna, albo drewnianą ramę pomalowaną na czarno.

Przykład:

Framed Posters (Example)

Jeśli chodzi o luksusowe plakaty w ramkach, to ten plakat, Van Gogh XII , jest niczym spijanie śmietanki — dosłownie! Zatytułowany „Krajobraz (1925-1928)” wydruk posiada odważną kolorystykę, która doskonale komponuje się z prostą typografią. Dodanie białej przestrzeni wokół obramowania jest idealne do zrównoważenia pomalowanej na czarno drewnianej ramy.

Inne plakaty

Czy próbowałeś(-a) wymyślić idealny plakat, ale nie znalazłeś(-aś) żadnych przykładów plakatów pasujących do twojej wizji? Nie przejmuj się! Istnieje mnóstwo innych plakatów, poza powyższymi dziewięcioma przykładami, które łączą odważną typografię z żywą grafiką, aby coś wypromować, dotrzeć z przekazem, lub podzielić się odczuciami z czytelnikami. Naprawdę nie ma jednego określonego sposobu na zaprojektowanie kreatywnego plakatu!

Przykład:

Other Posters (Example)

Weźmy na przykład ten plakat o tematyce popkulturowej, Yeezus . Chociaż plakat nie promuje niczego konkretnego, wykorzystanie popularnych motywów popkulturowych jest sposobem na podzielenie się z odbiorcami wspólnymi zainteresowaniami. Użycie białego tekstu na czarnym tle jest również niezwykle czytelne.

Wzmocnij swój przekaz przyciągającymi wzrok plakatami od Optimalprint

custom-poster examples

Sekretem skutecznego projektu plakatu jest skupienie się na trzech rzeczach: przesłaniu, kolorach i typografii. W zależności od motywu plakatu, wybrana przez ciebie kombinacja kolorów i czcionek, obrazów i ilustracji, lub pustych przestrzeni i elementów graficznych, może pozwolić twojemu plakatowi zabłysnąć. Kiedy będziesz już gotowy(-a) do stworzenia swojego plakatu, zaufaj ekspertom z Optimalprint!

Optimalprint oferuje gotowe autorskie projekty plakatów i personalizowane dekoracje ścienne , które możesz dostosować, aby wzmocnić swój przekaz. Niezależnie od tego, czy korzystasz z naszej wygodnej aplikacji mobilnej, czy przeglądasz naszą stronę internetową na komputerze, możesz tworzyć efektowne projekty plakatów w ciągu kilku minut. Dzięki papierowi z certyfikatem przyjazności dla środowiska plakaty Optimalprint są równie ekologiczne, co proste w wykonaniu.

Twórz własne niestandardowe plakaty albo przejrzyj gotowe projekty plakatów Optimalprint już dziś!